top of page

Hyresgästinformation

Andrahandsuthyrning

När får du hyra ut i andra hand?

Om du inte ska använda din lägenhet under viss tid kan du, om det finns beaktansvärda skäl, hyra ut
den i andra hand.
En andrahandsuthyrning kan vara upp till ett år. Giltiga skäl är exempelvis arbete
eller studier på annan ort, provboende med sambo och militärtjänstgöring. 

En längre utlandsresa, sjukdom eller annan oförutsedd händelse som gör att du inte kan bo i
bostaden kan också ge dig rätt att hyra ut i andra hand.

 

Hur ansöker du?

Vi måste godkänna din ansökan innan andrahandshyresgästen får flytta in. 

Du lämnar in en ansökan tillsammans med intyg på skäl till uthyrning, exempelvis från arbetsgivare,
skola eller liknande. 

Vid vistelse utomlands ska intyg kunna visas (t ex biljetter) samt att det måste finnas en bevittnad
fullmakt till någon som kan företräda dig i Sverige i alla ärenden som rör din bostad.
 

Tänk på att lämna in din ansökan i god tid!

 

Ska du hyra ut?

Som hyresgäst hos oss är du ansvarig för bostaden även under perioden för andrahandsuthyrningen.
Det kan t ex gälla krav på hyra, störningar eller andra klagomål som har med bostaden att göra. 

Andrahandshyresgästen har ingen rätt att överta bostaden om förstahandshyresgästen inte ska flytta tillbaka. Bostaden ska då sägas upp enligt gällande hyresvillkor.
 

Ska du hyra? 

Det är viktigt att du kontrollerar att vi har gett tillstånd för andrahandsuthyrningen. Andrahandsuthyrningen kan vara högst ett år. 

Andrahandshyresgästen har ingen rätt att överta bostaden om den sägs upp.

Andrahandsuthyrning

Brandskydd

Alla våra lägenheter är utrustade med en brandvarnare. Om brandvarnare saknas eller inte fungerar, måste ni anmäla detta till oss. Hyresgästen själv ansvarar för kontroll av att brandvarnaren fungerar samt att byta batterier vid behov. 
Ni som har barn och husdjur - använd gärna barnsäkerhetspärren på spisen för att undvika att spisen sätts på utan att du vill det. Ha för vana att inte ha några saker på spisen när den inte används. 
Inga föremål får förvaras i trapphus eller viloplan, exempelvis ska cyklar och barnvagnar förvaras på anvisad plats. I lägenhetsförråd och lägenhet får inget brandfarligt eller exploderande material förvaras. Mopeder eller motorcyklar får ej förvaras i källare eller förråd de räknas som brandfarligt material.
Informationstavlan i trapphusentrén innehåller en sammanfattande information om vad som är viktigt att tänka på vid brand.

Dataskydd

Dataskydd - behandling av dina personuppgifter

För att kunna erbjuda dig ett boende som passar dig behöver vi behandla personuppgifter om dig.

Informationen samlas in av oss. Det är vi Arholma Fastigheter, en bifirma till Lusciniola AB som är personuppgiftsansvarig. Vi delar dina
personuppgifter med leverantörer som hjälper till att serva fastigheten, din lokal eller lägenhet.

Samtycket är giltigt tillsvidare. Du har rätt att när som helst ta tillbaka ditt samtycke. Detta gör du genom att meddela oss. Men om du återkallar ditt samtycke påverkar det inte vår behandling av dina uppgifter innan du återkallade det. 

Du har rätt att kontakta oss för att få information om vilka uppgifter som behandlas om dig eller för att begära rättelse, överföring, radering eller begränsning av dina personuppgifter. Du har även rätt att inge klagomål till tillsynsmyndigheten Datainspektionen om du tycker att vi behandlar dina personuppgifter på ett felaktigt sätt. 


Information om behandling av personuppgifter 
Vi behandlar personuppgifter när du söker bostad, när du sedan blir kund hos oss och även en tid efter att din tid som kund hos oss har upphört. Din integritet är viktig för oss och vi vill därför att du läser vidare för att få veta mer. En personuppgift är all slags information som kan kopplas till dig som person, till exempel namn, adress, kontaktuppgifter som telefonnummer och e-postadresser. 

Personuppgiftsansvarig
Arholma Fastigheter, en bifirma till Lusciniola AB är personuppgiftsansvarig för behandling av dina personuppgifter som vi gör själva eller annat företag gör på vårt uppdrag. 

När du anmäler ditt intresse
Vi samlar in och behandlar dina personuppgifter för att administrera din ansökan/intresseanmälan. Det gör vi för att vi har ett berättigat intresse av att behandla dina personuppgifter. Uppgifterna ligger kvar så länge du står i vår kö. Om du inte önskar stå kvar i kön kan du begära att vi rensar bort och raderar dina personuppgifter. 

När du erbjuds en bostad hos oss 
När du blir erbjuden en bostad hos oss behöver vi behandla er uppgifter om dig. Då behöver vi till exempel uppgifter om din ekonomi, om din anställning och hur du skött tidigare boenden och hyresinbetalningar. Det innebär att vi gör en kreditupplysning, hämtar uppgifter från inkassobolag och Kronofogdemyndigheten och behandlar anställningsintyg, andra intyg och uppgifter från referenspersoner du lämnar till oss. Om du har en förvaltare eller god man behöver vi behandla de uppgifterna.
Vi sparar dina uppgifter så länge de är relevanta och aktuella. Kreditupplysning, uppgifter från inkassobolag och myndigheter som vi samlat in för att godkänna dig som hyresgäst sparar vi inte. Om du blir nekad en lägenhet hos oss på grund av att vi inte kan godtadig som hyresgäst kommer vi dock att bevara dina personuppgifter i tre månader efter avslagsbeslutet. 


Under hyresförhållandet
När du blir kund hos oss och får ett hyresavtal behandlar vi dina personuppgifter för att kunna fullgöra och administrera våra skyldigheter som hyresvärd och avtalspart. Under hyresförhållandet behandlar
vi till exempel dina personuppgifter när vi skickar ut hyresavier och hanterar dina betalningar, när vi inhämtar uppgifter om förbrukning av el, vatten och värme, när vi hyresförhandlar och när vi skickar information till dig som du behöver. 

Vi kan också behöva uppdatera dina personuppgifter mot offentliga register för att säkerställa att de är korrekta. Om du har skyddade personuppgifter kommer vi att hantera dina uppgifter enligt våra rutiner för sådana. 

Vi behandlar också dina personuppgifterför att kunna tillhandahålla våra tjänster och service till dig samt för att marknadsföra oss och våra tjänster. Denna behandling är nödvändig för vårt berättigade intresse att utveckla, förbättra och sälja produkter och tjänster och behålla en god kundkontakt med dig. Dina personuppgifter kommer också att behandlas så att andra företag kan marknadsföra sina produkter som du kan ha nytta av i samband med hyresförhållandet, tex bredbandsleverantör.

Vi behandlar också dina personuppgifter när det är nödvändigt för att tillvarata ett rättsligt anspråk.
Det kan vi behöva göra om det till exempel förekommer störningar i boendet, sena eller uteblivna hyresbetalningar eller skador i lägenheten. Vi kan också behöva lämna ut dina personuppgifter till socialnämnden eller andra berörda myndigheter. 

Vi kan komma att anlita personuppgiftsbiträde för behandling av dina personuppgifter. Det kan till exempel gälla en entreprenör som ska reparera något i din lägenhet ett företag som tillhandahåller bredband, el eller ett inkassoföretag eller ett företag som sköter våra It-system. Vi lämnar också ut
dina person uppgifter när det följer av lag eller myndighets beslut. 

Vi sparar dina personuppgifter under den tid de är relevanta. Ett borgensåtagande, beslut om förvaltare eller god man raderar vi två år efter åtagandets eller beslutet har upphört att gälla. 


När hyresförhållandet är slut
Vi kommer att gallra och rensa personuppgifter om dig när du flyttat från din lägenhet men vissa uppgifter måste vi spara i minst två år därefter som till exempel hyresavtalet, beslut från socialnämnd och studieintyg. Uppgifter om dig som finns i vårt bokföringsmaterial, till exempel betalningar, kommer vi att spara innevarande är och sju år därefter. 

Dina rättigheter
Om du inte vill att dina personuppgifter ska behandlas för marknadsföringsändamål kan du när som helst meddela oss detta. 

Du har rätt att få information om vilka personuppgifter vi hanterar om dig, ett register utdrag. Du har också rätt att få felaktiga uppgifter rättade. Du har också rätt att kräva att vi begränsar vår behandling av dina personuppgifter om du till exempel anser att de inte är korrekta. Du har rätt att få dina personuppgifter överförda till ett annat företag.

Du har också rätt att klaga på hur vi behandlar dina personuppgifter till oss och till tillsyns myndigheten, Datainspektionen. Det kan du göra om du tycker att vi inte behandlar dina personuppgifter i enlighet med Dataskyddsförordningen.

Brandskydd
Felanmälan

Felanmälan – vi hjälper dig!

Har du ett fel i din lägenhet eller i fastigheten som du vill anmäla, så gör du det via vår hemsidas felanmälan. Du kan även nå oss under kontorstid på telefon 070-729 53 43 .

 

Läs mer om vilka saker som du själv ska tänka på och avhjälpa i lägenheten!

                     

Ansvar att anmäla fel i lägenhet

Ni som hyresgäster ska anmäla fel till oss som kan påverka skicket på lägenheten negativt. 

Meddela oss omgående om ni har problem med värme, ventilation, vattenläckage, droppande kranar, rinnande toaletter samt om brandvarnare saknas.

 

Jourärende - ärende av akut karaktär

Om du anmäler ett fel via telefon utanför kontorstid dvs. mellan 16:30 - 08:00 ska det vara av akut karaktär.

 

Med akuta fel menas:

  • Fara för översvämning eller större vattenläcka.

  • Strömavbrott - Avhjälps på jourtid om avbrottet påverkar kyl, frys, eller eventuell livsviktig utrustning. Övriga strömavbrott bör avvaktas till nästa vardag under kontorstid. 

  • Stopp på värmepanna eller värmeförsörjning vintertid.

  • Stopp på hiss, ring hissfirma. Telefonnummer finns i hissen.

  • Risk för olycka på grund av skadegörelse eller annan orsak.

  • Akuta stormskador.

  • Utelåst – 1.500 kr kontorstid, 3.000 kr under jourtid.

  • Övriga ärende som kräver akut åtgärd.

  • Störning.

    

Har du ett akut fel enligt ovan så ring då felanmälan 070-569 59 24 till jouren som hjälper dig!

Är inte felet akut enligt kriterierna ovan, får felavhjälpan vänta till kontorstid. Vill du ändå ha hjälp under under jourtiden så kostar det dig 3.000 kr. 

Förråd

Förråd

Det förråd som hör till lägenheten är märkt med lägenhetens nummer. Ni får själva förse förrådet med lämpligt hänglås. 

Tänk på att golvet i förråd som är i källaren kan vara eller bli fuktigt. Det är alltså inte lämpligt att förvara fuktkänsliga material direkt mot golvet, tex pappkartonger och textilier.

Grillning och brandrisk

Grillning och brandrisk

Brandkåren uppmanar alltid den som ska grilla på balkongen att använda elgrill, på grund av den stora brandrisken.

En hyresgäst som orsakat en brand kan bli både skadeståndsskyldig och uppsagd.

Det bästa du kan göra när du vill grilla är att skaffa en bra elgrill eller att flytta ut grillen på lämpligt ställe på gården.

 Se alltid till att du har en vattenslang eller hink vatten med en skopa i närheten för att snabbt kunna ingripa om olyckan skulle vara framme.

    

Använd sunt förnuft och visa hänsyn, så får vi en bra boendemiljö.

Husdjur

Husdjur

Här är några regler som är viktiga att känna till när man har husdjur och bor i lägenhet.

Viktigt är att du som djurägare alltid har ansvar för ditt djur.

Kom ihåg att det finns personer som är rädda eller inte tycker om djur.

 

I lägenheten

Det är hyresgästens ansvar att det är tyst och lugnt i lägenheten när ni lämnar den. Det är med andra ord hyresgästens ansvar att husdjur inte stör grannarna. Om ni har katt, se till att kattlådan hålls efter för att undvika lukt i lägenhet och trapphus. Skador som orsakas av ditt husdjur blir du ersättningsskyldig för.

 

I trapphuset

Ditt husdjur får inte vistas i trapphuset utan att du är med. Det innebär att djuret inte får lämnas utan tillsyn så att de riskerar att bli instängda i trapphuset när andra hyresgäster går ut och in genom entrén. Entrédörren får inte ställas öppen för att din katt ska kunna gå in och ut. Om ditt husdjur utför sina behov i trapphuset eller på annat sätt smutsar ner blir du ersättningsskyldig.

 

Utanför huset

Husdjur som vistas utanför huset ska ha tillsyn så att de inte förorenar i sandlådor, på lekplatser, grannens uteplats med mera. När du rastar din hund och den utför sina behov, får inget lämnas kvar på marken. Tänk också på att hunden måste vara kopplad inom fastigheten.

Hyran

Hyran

Hyran betalas i förskott

Enligt hyreslagen ska hyran betalas senast sista vardagen före nästkommande kalendermånad. Detta betyder i klartext att hyran ska betalas i förskott. Om inte hyran betalas i tid går det först ut en påminnelse ihop med en påminnelseavgift. Om hyran ändå inte betalas riskerar du att ditt ärende skickas vidare till Kronofogden för indrivning. Har du flera obetalda hyror riskerar du även avhysning.

”Bostaden är mycket viktig för dig och din familjs trygghet. Betrakta därför hyran som din viktigaste räkning och lägg den alltid överst i högen!”

Får du problem med hyresinbetalningen, kontakta oss omgående.

Hyresgästens ansvar

Hyresgästens ansvar

Som hyresgäst har du själv ett ansvar att vårda din lägenhet. När det gäller den regelbundna skötseln finns det ett antal punkter att tänka på. Är du osäker på hur du ska göra eller om du får problem med något vänligen kontakta oss.

Saker som du ska tänka på samt saker du själv ska göra i lägenheten:

Alltid

  • Hålla lägenheten hel och ren.

  • Hålla spisen ren och akta den för skador.

  • Skydda golv från fukt.

  • Hålla balkong eller altan fri från smuts, löv och snö.

  • Sortera sopor enligt kommunens regler (finns uppmärkt i soprum).

    

Då och då

  • Rengöra filtret i köksfläkten.

  • ´Frosta av kyl och frys (om det ej sker automatiskt).

  • Rengöra luftventiler (till- och frånluft).

  • Byta filter i fönster och vädringsluckor (om sådana finns).

  • Kontrollera att brandvarnaren fungerar och byta batteri.

  • Kontrollera att inte element och eventuell diskmaskin läcker.

    

Vid behov

  • Byta trasiga glödlampor i kyl och frys, ugnslampa, lysrör och glimtändare.

  • Byta säkringar.

  • Rengöra sil och golvbrunn till dusch eller badkar.

  • Rengöra vattenlås till handfat och köksvask.

            

Övrigt

In och avflyttning

In och avflyttning

Det är mycket att tänka på när man flyttar in eller ut ur en lägenhet.

Här nedan hittar du våra in- och avflyttningsrutiner som är reglerade utifrån hyreslagstiftningen.

 

Inflytt

Du har rätt att flytta in i din lägenhet klockan 12.00 den dag då hyresavtalet börjar gälla. Om inflyttningsdagen är en helgdag, gäller kl. 12.00 nästkommande vardag. Nycklarna tillkvitteras av dig personligen.

 

Här nedan följer några punkter att tänka på:

  • Elabonnemang: Du måste välja elleverantör och meddela från vilket datum du flyttar in. Du kan till exempel välja Öresundskraft som elleverantör.

  • Telefon- och internetabonnemang: Du måste beställa flytt av ditt telefon- och internetabonnemang i god tid.

  •  Hemförsäkring: Tänk på att teckna en hemförsäkring till tillträdet eller meddela ditt försäkringsbolag att du ska byta bostad.

  • Glöm inte att anmäla adressändring hos Svensk adressändring, tel. 020-97 98 99 eller på adressandring.se

Avflytt

Vid avflytt är det också mycket att tänka på. Här nedan hittar du en checklista på våra avflyttningsrutiner.

Kontakta oss på telefon 070-729 53 43 under kontorstid för att boka tid för slutbesiktning innan avflyttning. Lägenheten, balkong, förråd och eventuellt garage ska då vara både tömt och väl städat. 

Vid skador eller onormalt högt slitage blir du ersättningsskyldig. 

Nycklar ska lämnas tillbaka senast kl. 12.00 den dag då kontraktet går ut. Om kontraktet går ut en helgdag ska nycklarna återlämnas senast kl. 12.00 första vardagen därefter.

            
Följande nycklar ska lämnas in i samma antal som du tillkvitterat dig:

  • Lägenhetsnycklar 

  • Förrådsnycklar

  • Ev. tvättcylinder

  • Ev. nyckel till garage

            

OBS! Vi kommer att debitera dig för det av ovanstående som eventuellt saknas. 

Om lägenheten eller förrådet vid besiktningen inte är tömt eller ordentligt avstädat kommer vi att debitera kostnad för återställande.

Uppsägningstid

Uppsägningstid

Uppsägningstid

Du måste alltid säga upp ditt hyreskontrakt skriftligt. Vi skickar alltid tillbaks en skriftlig bekräftelse, så att du vet att vi har mottagit din uppsägning. Garage och p-platser sägs upp samtidigt som lägenheten.

Uppsägningstiden är normalt tre månader och din uppsägningstid framgår av hyreskontraktet.

 

Undantag vid dödsfall

Vid dödsfall gäller en månads uppsägning under förutsättning att kontraktet sägs upp inom en månad ifrån dödsfallet. Därefter gäller den vanliga uppsägningstiden på tre månader. Dödsbevis måste uppvisas så att behörig person säger upp kontraktet.

 

Dödsbo

Vid uppsägning av dödsbo gäller särskilda regler. Även vid överlåtelse/omskrivning av kontrakt för kvarboende sambo/make/maka gäller särskilda bestämmelser. Vid dödsfall sägs lägenheten och eventuellt parkering upp av dödsboets alla dödsbodelägare. 

För att uppsägningen ska gälla ska ett registerutdrag från folkbokföringen bifogas med uppgifter om den avlidne och dess dödsbodelägare. Dödsboet är skyldig att visa lägenheten under uppsägningstiden. Om du som sammanboende inte står med på kontraktet och vill ta över kontraktet måste en överlåtelse göras och kontraktet skrivas om.

Visning av din lägenhet

När du har sagt upp din lägenhet måste du vara beredd på att visa den för de sökande som får erbjudande om att flytta in efter dig. Om du är bortrest eller av annan anledning inte kan visa lägenheten måste någon annan kunna visa den åt dig, exempelvis en anhörig eller nära bekant som du har förtroende för alternativt om du ger oss tillåtelse att gå in och visa din lägenhet.

Källsortering

Källsortering

Vad får slängas?

I våra fastigheter finns nedanstående avfallsfraktioner. Övrigt ska sorteras ut av er och lämnas vid er närmsta återvinningsstation eller köras till soptippen. 

 

Papper/Förpackningar 

Tömda, rena och ihopvikta! Kartonger, omslagspapper, tvättmedelspaket, pappersmuggar och papperskassar.

Ta bort skruvkork som är lätt att ta bort och släng där det i rätt fraktion.

 

Tidningar/Returpapper

Allt som går att bläddra i. Tidningar, reklam, kataloger, pocketböcker och pappersark. Kasta ej kuvert eller papperskassar här.

 

Färgat glas/Förpackningar

Tömda och rena! Burkar och flaskor av färgat glas. Ta bort korkar och lock!

 

Ofärgat glas/Förpackningar

Tömda och rena! Burkar och flaskor av ofärgat glas. Ta bort korkar och lock!

 

Hårdplast/Mjukplast/Förpackningar

Tömda och rena! Dunkar, burkar, flaskor och andra förpackningar av hård plast, plastpåsar, plastfolie, sugrör och frigolit. Samla gärna mjukplast i en påse, tryck ur luften och knyt.

 

Metall/Förpackningar

Tömda och rena! Konservburkar, kaviartuber, aluminiumfolie, metallock, kapsyler, värmeljushållare.

 

Matavfall/Organiskt avfall

Till exempel rester från frukt och grönsaker, fiskrens, köttben, kaffesump, äggskal, matrester och teblad.

Detta är INTE matavfall: Plast, glas, metall, snus, cigaretter, stearinljus, blöjor, bindor, jord, kattsand, damm från dammsugaren, aska och kalk.

Tänk på att använda papperspåse anpassad för matavfall som du får från fastighetsskötaren eller hämtar i miljöhuset.

 

Restavfall 

Restavfall är det avfall som blir över efter att du sorterat ditt avfall, till exempel fönsterkuvert, blöjor, keramik, disktrasa, tuggummi, fimpar, snus, kattsand och dammsugarpåse.

 

Grovavfall

Grovavfall är sådant som är för stort för att gå ner i kärlet, till exempel en tv, cyklar och datorer. Kontakta din fastighetsskötare för mer information kring vad som gäller för dig och fastigheten du bor i.

 

Batterier

Läggs i särskilda batteriholkar där dessa är installerade.

Låsöppning

Om ni låser er ute kan ni ringa 070-729 53 43 (08:00-16:00) och till akut felanmälan 070-569 59 24 under övrig tid.

Personal eller jourhavande fastighetsskötare låser upp åt er mot en avgift om 1.500 kr under kontorstid och utanför kontorstid 3.000 kr. Du ska vara kontraktsinnehavare och kunna visa legitimation!

Låsöppning

Nycklar

Vid inflyttning kvitterar ni normalt till er 3 lägenhetsnycklar samt eventuell tvättcylinder och nycklar till parkeringsgarage.

Ni kan beställa extra nycklar till lägenheten via oss mot en extra avgift.

Vid avflyttning ska samtliga nycklar samt eventuellt tvättcylinder återlämnas, annars debiterar vi en kostnad för det som saknas. Skulle någon nyckel saknas vid utflytt debiteras ni även för ett cylinderbyte.

Nycklar

Parkering

Vi har p-platser och garage att hyra ut till flertalet av våra fastigheter. Vill du hyra parkering ta kontakt med oss och anmäl ditt intresse, gärna via vår intresseanmälan på hemsidan, så återkommer vi till dig med information om kötid mm.

Parkering

Skadedjur

Det finns olika sorters småkryp som är ett viktigt inslag i naturen, men när de börjar besvära oss människor anses de vara skadedjur. Det är varken trevligt eller hälsosamt att dela sin lägenhet med skadedjur som kan plåga oss på olika sätt.

 

Viktigt att anmäla snabbt

Det är väldigt viktigt att anmäla skadedjur så snart som möjligt. Vissa skadedjur kan sprida sig och orsaka besvär i fler lägenheter. Ibland krävs det upprepade saneringar för få ett bra resultat och bli av med viss ohyra. De metoder man använder bygger på att insekterna ska komma i kontakt med en behandlad yta eller utlagt bete.

 

Vi har ett avtal med ett saneringsföretag(gäller enbart lägenhetshyresgäster)vilket innebär att vi står för alla kostnader för saneringen. Du som hyresgäst behöver med andra ord inte betala något för den. Hantering av möbler, kemtvätt eller andra eventuella åtgärder utöver själva saneringsarbetet betalar du själv för.

 

Vägglöss

Vägglusen kan gömma sig bakom lister, tavlor, gardiner och kommer ofta fram på nätterna för att suga människoblod. De sprider inga sjukdomar, utan är ett rent obehag. De styrs av tillgången på mat och kan ligga i dvala en mycket lång period, för att sedan vakna till liv. Vägglöss kryper, de hoppar inte och går inte långt ifrån oss människor.

Vad kan du göra själv?

Vanligaste orsaken till vägglöss är att man får med sig dem hem på kläder eller i resväskan vid en utlandsresa. Saneringsföretaget tipsar om vad man kan göra på resan och när man kommer hem då minimeras risken att hem ohyran.

På hotellrummet

  • Ställ resväskan högt och långt ifrån säng eller annan möbel som kan användas som sovplats.

  • Låt kläderna ligga kvar i resväskan, använd inte byrån.

  • Ta en titt under sängen och titta kring sömmar och skrymslen. Om det finns små svarta fläckar som liknar bläckfläckar kan det vara spillning från lössen. Be att få byta rum!


Vid hemkomsten

  • Ta ur alla kläder ur resväskan och tvätta, gärna i 60 grader om det går. Övrigt innehåll läggs i plastpåse och läggs i frysen under några dygn.

  • Kontrollera resväskan noggrant och dammsug den. Dammsugarpåsen läggs i en plastpåse och stoppas in i frysen under flera dygn, därefter kan den kastas. Den kan också behandlas med värme max 60 grader i ett värmeskåp eller alternativt vanlig insektssprej, speciellt i skrymslen och håligheter.

  • Om du upptäcker blodfläckar på lakanen i bostaden, kontakta saneringsföretag.


Städa riktigt ordenligt några gånger per år

  • Plocka ur köksskåp och lådor. Tvätta sedan hyllor och lådor och bakom spisen.

  • Tvätta även annan köksutrustning som går att dra fram.

  • Dammsug vid golvlisterna i köket med ett smalt munstycke. Eftersom insekter gärna gömmer sig i springor är det viktigt att rensa springorna.

  • Tvätta sedan alla kläder och lakan för att se till att få helt fritt från skadedjur.

  • Tänk på att rengöra ditt städmaterial noggrant både före och efter städning.

  • Köp inte begagnade möbler med stoppning eller sängar, eftersom insekter gärna gömmer sig där.

  • Trots grundlig rengöring kan det vara nödvändigt att behandla otillgängliga vinklar och vrår med ett bekämpningsmedel om du haft skadeinsekter. Detta bör utföras av en utbildad skadedjurstekniker

Skadedjur
Vett och etikett

Tvättstuga

Bokningssystem för tvättstugor

I de flesta fastigheter fins bokningssystem med bokningscylinder. Du bokar din tvättid genom att placera din bokningscylinder på den dag och det tvättpass du önskar att tvätta.

För varje dag finns två till tre tvättpass.

När du har tvättat klart är det viktigt att din tvättcylinder tas bort från den bokade tiden och lämpligen parkeras på den nedre raden på bokningstavlan.

Tappar du bort din bokningscylinder kan du beställa en ny hos oss och vi debiterar dig kostnaden för detta.

 

För allas trivsel tänk på att

  • Du respekterar de tider som andra har bokat.

  • Du får inte tvätta på tid som andra bokat utan deras tillstånd.

  • Använd gärna parfymfritt tvättmedel och sköljmedel.  

  • Du städar efter dig så att tvättstugan hålls ren och fräsch.

  • Tvättmaskinen: torka av ovansidan och rengör tvättmedelsfacken 

  • Torktumlaren: rengör ovansidan och filter

  • Torkskåp: rengör filter och golv 

  • Avställningsytor: torka av 

  • Golv: sopas och våttorkas

  • Du blir klar med tvätten och städningen under den tid som du har bokat.

Glöm inte tabort din bokningscylinder när du tvättat klart!

    

Om något går sönder

Om något fel uppstår, gör en felanmälan till oss - vi hjälper dig!

Tvättstuga

Vett och etikett

För att alla som bor i en fastighet ska trivas är det nödvändigt att alla visar hänsyn till varandra.

 

Mellan 22:00 och 07:00 ska det vara tyst och lugnt i boendet. Tänk på grannarna om du spelar något instrument, har flera vänner på besök, lyssnar på radio eller ser på TV, oavsett tid på dygnet. Du kanske stör om ljudnivån är hög. Detsamma gäller om du borrar, spikar eller utför annan högljudd sysselsättning. 

 

Skaka inte mattor och andra föremål från balkong, eller fönster. Grannen under kanske har sitt fönster eller dörr öppen. Om någon röker i din familj eller bland dina gäster, måste du se till att det inte kastas fimpar från din balkong eller uteplats.

    

För de lägenheter som har balkong där du måste sopa bort snö, löv, mm. från denna, tänk då på att det du sopar ner inte hamnar på gångvägar eller allmänna ytor som används av andra hyresgäster. 

Mata inte fåglar från balkong eller fönsterbleck. Fåglar skräpar ner och mat faller till marken och kan locka till sig råttor och andra skadedjur. 

 

Balkonglådor och vädringsräcken ska sättas upp på balkongens insida och inte ut emot det fria. 

 

Om du har något husdjur, tänk på att det finns många som lider av allergi eller är rädda för djur. Du måste också se till att ditt djur inte gör sina behov i sandlådor, på gräsmattor, gångvägar eller på andra allmänna ytor inom området. Spola inte stora mängder vatten sent på kvällarna.

            

Det råder rökförbud i alla gemensamma utrymmen såsom trapphus, tvättstugor, hissar, källare och vindar etc.

Rökning är normalt inte tillåten i lägenheten. Skulle rökning ej vara förbjuden i just din lägenhet och du röker i lägenheten på ett sådant sätt att lägenheten kräver saneringsinsatser kan du bli ersättningsskyldig. 

Parkering är endast tillåten för dem som hyr parkeringplats och då på därför förhyrd markerad plats. 

 

Köra in på gården och stanna är endast tillåtet en kort stund i samband med ur- och inlastning.

  • Facebook - White Circle
  • Twitter - White Circle
  • Google+ - White Circle
bottom of page